SK | EN | DE

História

Kunová Teplica patrí medzi najstaršie železiarske lokality v Gemeri. Strojárenský závod v Kunovej Teplici má bohatú zlievárenskú a strojárenskú tradíciu, siahajúcu až do obdobia panstva Turkov na tomto území.

V roku 1910 pracovalo v závode vyše 200 ľudí a v prevádzke boli už tri kuplové pece. V období veľkej hospodárskej krízy (1929-1933) pracovníci zlievarne úspešne bojovali proti odbúraniu závodu. Vytrvalosťou uchránili nielen svoje pracovné miesta, ale aj tradíciu kovoobrábania a metalurgie v regióne.

Po druhej svetovej vojne bol závod znárodnený a v roku 1962 bol začlenený do národného podniku Slovenské magnezitové závody Košice. Závod sa postupne preorientoval na plnenie nasledovných úloh: výroba náhradných dielov, výroba oceľových konštrukcií pre technický rozvoj, výroba atypických stavebných oceľových konštrukcií a ich montáž, výroba modelov a výroba odliatkov zo sivej liatiny a z farebných kovov.

Kunová Teplica belongs to the oldest ironworks localities in the region Gemer. The machine factory in Kunová Teplica has a rich casting and machining tradition reaching back as far as the period of Turkish rule (16th century) in this territory.

In 1910 more than 200 people worked in the factory and there were three cupola furnaces in operation. During the Great Depression (1929-1933) the foundry workers successfully fought against the demolition of the factory. Through their persistence they were able to preserve and to enhance the tradition of metalworking and metallurgy in this region.

After the Second World War  the factory was nationalized and in 1962 incorporated into the national company, Slovak Magnesite Factories Košice (Slovenské magnezitové závody). The plant gradually converted to fulfilling the following tasks: production of spare parts, steel structures for technical development, production of atypical steel constructions and their assembly, models, castings from grey cast iron and from non-ferrous metals.

Kunová Teplica gehört zu den ältesten eisenverarbeitenden Siedlungen in der Region Gemer. Die Fabrik in Kunová Teplica hat eine lange Tradition im Gießen und Bearbeiten von Metallen, welche in diesem Gebiet bis in die Zeit der türkischen Herrschaft im 16.Jahrhundert zurückreicht.

Im Jahre 1910 waren mehr als 200 Menschen in der Fabrik angestellt. Daneben waren drei Kupolöfen im Betrieb. Während der Großen Depression (1929-1933) haben die Arbeiter der Gießerei erfolgreich gegen die Zerstörung der Fabrik gekämpft. Durch die bewundernswerte Ausdauer der Arbeiter war es möglich, die Tradition der Metallverarbeitung und Metallurgie in dieser Region zu erhalten.

Nach dem zweiten Weltkrieg wurde die Fabrik nationalisiert und an den staatlichen Betrieb Slowakische Magnesitwerke angegliedert (Slovenské magnezitové závody). Die Fabrik wurde Schritt für Schritt konvertiert, um die folgenden Aufgaben zu erfüllen: Herstellung von Ersatzteilen, Stahlkonstruktionen für technische Entwicklung, Fertigung und Montage von atypischen Konstruktionen, Gießen aus Gusseisen und aus unterschiedlichen Nichteisenmetalle inklusive des Modellbaus.